Gods Woord - Boom des Levens

Gods Woord

-

Boom des Levens



door Debby van Galen

4 augustus 2022

Simchat Thorah betekent "vreugde der wet", wat in Israël een groot feest is dat vooral buiten uitbundig wordt gevierd. De reden voor zoveel vrolijkheid is dat de leescyclus van het voorgaande jaar wordt beëindigd en de nieuwe voor het aankomende jaar weer begint. Dit vindt plaats met veel gezang en dans met de rollen in de straten en op de pleinen van elke stad en dorp die een Thorarol in bezit hebben.

Deze dag sluit ook de najaarsfeesten af volgens de Bijbelse kalender zoals beschreven in o.a. Leviticus 23.


Deze serie artikelen over Simchat Thora behandelt vragen die veel gelovigen in Jezus hebben, met name de prangende vraag: Als Jezus de wet heeft vervuld, waarom zouden we die dan onderhouden, laat staan vieren? De wet heeft dan toch afgedaan? Simchat Thora is voor veel christenen een onbegrijpelijk feest. Met deze serie hopen we daar verandering in te brengen, want met begrip bouwen we bruggen.


Introductie

In 1979 werd een B-film uitgebracht met Gene Wilder en Harrison Ford, genaamd “The Frisco Kid” die wij in ons gezin nog steeds fantastisch vinden. (Vooral de scene met de kip is hilarisch.) Gene Wilder speelt een 19e-eeuwse Poolse rabbi "Avraham", pas geslaagd van de yeshiva doch zijn veel oudere collegae rabbijnen zijn niet erg onder de indruk van hem. De opperrabbijn van het rabbinaat ziet in hem echter wel iets en stuurt hem naar San Francisco op een missie.


De synagoge van San Francisco heeft namelijk een verzoek gedaan aan dit Poolse rabbinaat om een rabbi te sturen èn een Thorarol. Iedere zelf-respecterende synagoge heeft er natuurlijk één. In ruil daarvoor is hem de oudste dochter van het hoofd van de synagoge tot vrouw beloofd; een foto van het gezin met twee volwassen dochters is meegestuurd.


Vol goede moed gaat hij op weg per boot naar de Amerikaanse staat Philadelphia “waar al de broeders elkaar liefhebben”, volgens Avraham. De bedoeling is dat, eenmaal daar gearriveerd, hij de volgende boot zou nemen die hem naar San Francisco zou brengen alwaar hij verwacht te worden verwelkomd door zijn aanstaande bruid. Behalve zijn schamele bezittingen heeft hij in zijn reistas ook de felbegeerde Thorarol, waar hij met veel passie over waakt. Het loopt allemaal niet naar verwachting, want de boot naar San Francisco was al vertrokken en de volgende zou pas over twee maanden gaan.


Daar wil Avraham niet op wachten en hij besluit om dan maar over land te reizen via huifkar. Dat brengt hem al snel in allerlei avonturen en problemen, waaronder een beroving waarbij hij de Thorarol uit alle macht uit handen van de rovers probeert te houden.


Enige tijd en avonturen later wordt hij door Indianen achterna gezeten worden die de Thorarol te pakken krijgen. Avraham kan niet leven met het idee dat hij zonder Thorarol in San Francisco arriveert en besluit naar de standplaats van de Indianenstam te gaan om de Thora op te halen. De chief stelt hem op de proef – vuurproef wel te verstaan – om te ontdekken hoeveel waarde die rol echt heeft voor Avraham.


Bekijk de video onderaan dit artikel om te zien wat er dan gebeurt.


Iemand die bekend is met Joodse gewoontes, tradities en typische humor zal de film snappen en de hilariteit zal ze niet ontgaan. Er zit duidelijk ook een les in voor de oplettende kijker: hoe heilig is het Woord van God voor jou; ben je bereid ervoor te sterven?


Kun je je voorstellen?

Een Thorarol is samengesteld uit lappen beschreven leer, perkamenten genoemd, die op volgens een oude methode aan elkaar zijn genaaid en aan de uiteinden bevestigd aan houten stokken. In totaal bevat een Thorarol, afhankelijk van de grote ervan, 62-84 perkamenten. De draden die de perkamenten met elkaar verbindt zijn gemaakt van de pezen van een kosher dier, net als de leren huiden. Gemiddeld weegt een rol ongeveer 10 kilo, maar ze kunnen zo zwaar als 23 kilo zijn. Eén Thorarol bevat precies 304,805 Hebreeuwse letters in speciaal lettertype en elke pagina heeft exact 42 regels; punctuatie wordt niet gebruikt.


Het kost een sofer circa 18 maanden om een rol met de grootste nauwkeurigheid te schrijven en samen te stellen. De hele Thora wordt met de hand geschreven, elke letter wordt er ingedrukt en apart van elkaar gevormd met behulp van een veer of riet en speciaal daarvoor gemaakte zwarte inkt.


De stokken die aan elke brede kant van de rol bevestigd zijn heten etzee chayim (meervoud voor etz chayim = boom des Levens. Zo komen we nu al uit bij Jezus, Die in Openbaring 2:7 Boom des Levens wordt genoemd.


In het volgende artikel gaan we verder op zoek naar de parels over Simchat Thora. Of boek de gelijknamige seminar om het echt uit te diepen

Share by: